Tidslinje
Feb. 2020 - Maj 2020
Min rolle
UX/UI Designer, UX researcher
Projekttype
Universitets projekt
Værktøjer
Miro, Trello, Adobe XD, Figma
Har du smidt en avocado ud, bare fordi den så grim ud? Madspild sammen med fødevarekilometer er problemer, der bidrager negativt til de miljømæssige udfordringer, vi står overfor. Men selvom der er blevet gjort meget for at undgå madspild, fandt vi, at de fleste tilgange ikke inkluderer reduktion af fødevarekilometer.
Som en del af mit 8-semesters projekt på kandidaten af interaktionsdesign udviklede min gruppe og jeg GreenShare, fordi flere Urban farmers gav udtryk for, at de producerede for meget af den samme type afgrøder og gerne ville bytte med andre. Vi udforskede derfor muligheden for at reducere både fødevarekilometer og madspild ved at skabe denne mobilapplikation i samarbejde med Urban farmers, som ville lette et lokalt udvekslingsfællesskab, hvor Urban farmers udveksler overskud af afgrøder.
Design processen
Domæne research og intervieww med Urban farmers
Krav specificering og koncept udvikling
Low-fidelity protype og test af denne med brugere, samt udførsel af Heuristic Inspection
Wireframing af potentiel applikation
Udvikling af High-fidelity protype
Analyse af det samlede data
Koncept
Det indledende koncept fokuserede på at reducere madspild og fødevarekilometer ved at skabe et lokalt udvekslings fællesskab for Urban farmers, der gør det muligt for dem nemt at finde og kontakte andre Urban farmers, der dyrker de ønskede afgrøder. Konceptet inkluderer en-til-en-udveksling, samt mere fællesskabsbaserede udvekslinger, kaldet "Sharedays". Applikationen gjorde det muligt for brugerne at uploade billeder og forskellige oplysninger om deres afgrøder, herunder om der blev brugt pesticider. Mens det indledende koncept primært fokuserede på en-til-en-udveksling, fandt vi, at brugerne ønskede fællesskaber, hvor de kunne opbygge tillid til andre farmers, samt deltage i større bytte-events.
Storyboardet nedenfor visualiserer en Urban farmer, der ønsker at lave en opskrift, hvor han mangler den vigtigste ingrediens. I stedet for at køre til det nærmeste supermarked, udforsker han GreenShare for at finde lokale Urban farmers, der dyrker den ønskede afgrøde. Han finder den nærmeste, arrangerer et møde og gennemfører udvekslingen.
Prototyping
For at evaluere det indledende koncept lavede jeg en low-fidelity prototyp ved hjælp af Adobe XD og Figma. Prototypen blev evalueret online på forskellige platforme, foretrukket af de Urban farmers, på grund af COVID-19. Farmerne blev bedt om at gennemføre en række opgaver, samt udforske prototypen mere frit i dybden. Under interviewene blev farmerne bedt om at bruge metoden 'Think Aloud', hvor de åbent taler om deres tanker. Derudover blev der udført en heuristisk inspektion af prototypen af fire interaktionsdesignere. Formålet med den sidste evaluering var at afsløre eventuelle usability udfordringer, som brugerne måske ikke havde fundet.
Dataene fra både interviews og den heuristisk inspektion blev analyseret og brugt til en high-fidelity prototype, GreenShare. Efter en iterativ designproces blev kravene og designet genbesøgt, før implementering.